Cases Flytoget: Transportgigant vælger GoAppified

GoAppified bygger digitalt rejsekort

Flytoget AS er et statsejet norsk selskab, der opererer eksprestoge fra Oslo lufthavn, Gardemoen, til Oslo centrum. Hvert år transporterer de mere end 6,5 millioner passagerer – passagerer som nu bliver digitale takket være samarbejdet med GoAppified.

Flytoget eksprestog fra Drammen til GardemoenFoto: Flytoget AS

GoAppifieds CEO, Søren Jensen, håber, at præsentationen i Oslo kan åbne beslutningstageres øjne for alternativer til det danske rejsekort. Han foreslår at udnytte nye teknologiske muligheder til at sætte endnu mere fart på udviklingen.

Mens danskerne står i kø ved rejsekortstandere for at få lov til at tjekke sig ind og ud med deres fysiske rejsekort, er den danske virksomhed GoAppified valgt af Flytoget som leverandør af en smart beacon-infrastruktur med integration til de mobile betalingsudbydere, der ønsker at understøtte det ”digitale rejsekort” på passagerens mobiltelefon. På denne måde bliver Flytoget og dets passagerer digitale.

"Rejsekortet blev udset til at revolutionere transportbetalingen herhjemme, men det har fra begyndelsen været plaget af fordyrende forsinkelser, funktionsfejl og en masse bøvl for brugerne. Passagerene spilder deres tid foran billetautomater og rejsekortstandere. Vi kan på brugerens præmisser tilbyde en 100 procent digital løsning, der er billig i anskaffelse og drift og meget nemmere at anvende” Søren Jensen
CEO, GoAppified

Flytoget ønsker med sin investering at tage konkurrencen op med bl.a. Uber og tilbyde sine kunder en digital brugeroplevelse, der fjerner besværet med at købe billetter i den fysiske verden. Med denne investering træder Flytoget ind i den digitale tidsalder og transformerer sig selv fra at være et selskab med fokus på togdrift, til et selskab hvis strategi er at flytte passagerer med den bedst mulige digitale brugeroplevelse.

"Vi ønsker at være passagerens foretrukne valg af transportør ved at tilbyde vores kunder den teknologi, der giver den bedst mulige rejseoplevelse mellem lufthavnen og byens centrum" Bjørn Hole
Head of Innovation and IT Architecture, Flytoget

Infrastrukturen, som GoAppified skal bygge for Flytoget, vil blive installeret i alle togsæt for at stå i kontakt med passagerens mobiltelefon og valgte betalingsapp. Dette vil gøre det muligt for Flytoget at følge passageren i realtid og bruge passagerens data ved dennes fysiske tilstedeværelse i de zoner, rejsen foregår. Disse rejsedata opsamles i en cloud-database, der beregner den faktiske billetpris, som passageren gennemfører ved brug af en algoritme i det beacon repository, som udvikles af GoAppified.

Alle tariffer og rejsepriser hentes dermed i Flytogets eget billetsystem, således at den rejsende ikke skal gøre andet end at gå om bord på Flytoget med sin mobiltelefon med Bluetooth slået til og tjekke ind med den betalingsapp, der understøttes af Flytoget.

Generiske betalingsapps bliver det digitale rejsekort

Generiske betalingsapps vil komplementere brugen af betalingskort og køb af billetter i den fysiske verden fra automater og billetmaskiner og gøre det nemmere for den rejsende at tjekke ind og ud af Flytoget via sin mobiltelefon med sin blotte tilstedeværelse.

Som det gælder i den fysiske verden, ønsker Flytoget ikke at konkurrere med de betalingsudbydere, der allerede er etableret, men har samme strategi som GoAppified om brug af Open Source og åbne API’er. Ved at tilbyde et SDK (Software Development Kit) udviklet af GoAppified til de betalingsudbydere, der ønsker at give deres brugere adgang til at betale for rejsen med deres fortrukne betalingsapp, kan betalingsudbydere såsom norske Vipps, MobilePay eller Facebook blive vores fremtidige betalingsplatform i Next Generation Payment Infrastructure og hermed blive passagerens digitale rejsekort, som ikke skal udvikles og vedligeholdes af Flytoget.

© 2015-2019 GoAppified. All rights reserved.